Entreprisen omfattede opførelse af en 290 m lang landskabsbro samt en spunsbærende pladebro i T/E for Vejdirektoratet. Broerne er opført som led i den nye motorvejsstrækning Herning- Holstebro. Landskabsbro over Storå spænder over et landskabsområde som er karakteriseret ved sin lavtliggende store naturskønhed. Den næsten 20 m brede å snor sig fredeligt og idyllisk igennem dalen, understreger sammen med vegetationen det smukke landsskabsrum. Broen er udført som en syv fags tvilling dalbro med insitu støbt efterspændt brodæk. Faglængderne i midterfag er 44,2 m og endefag er 33,5 m. Mellem-understøtningerne udføres med runde søjler (diameter 1,5 m), der er tilpasset overbygningen og spændvidden, således de fremstår harmoniske som helhed. Spunsbærende pladebro. Som kontrast til landskabsbroen er underføringen af Hodsagervej udført med bærende støttevægge/fløje af spuns og brodækket bliver insitu støbt beton.
Området ved Storå er omfattet af Naturbeskyttelseslovens § 3, §16 samt Natura 2000, hvilket har medført Miljømyndighederne fra Holstebro Kommune har skal godkende alle væsentlige projektændringer, som kan have indvirkning på miljøet omkring Storå.
Entreprisen omfattede mange ingeniørdiscipliner så som grundvandssænkning, jordarbejde, spunsarbejde inkl. forankringer, stilladsfundering med træpæle i åen og jernbeton pæle på land, brostillads, betonarbejde, spændt armering, fugtisolering, brobelægning og brorækværk.
HOVEDMÆNGDER
– 800.000 m3 råjord
– 11.000 m3 bundsikringsgrus
– 300 m3 stabilt grus
– 700 m afvandingsledning
– 1.300 m autoværn
– 8.200 m2 fugtisolering
– 1.080 m3 brobelægning
– 12.200 m2 form for fundament, søjler og brodæk
– 1.030 tons slap armering
– 8.300 m spændt armering
– 8.200 m3 beton
– 1.500 m2 spuns
– 390 m jernbetonpæle