Entreprisen omfattede i hovedtræk drift af byggepladsen, arbejdsmiljø- og miljømæssige foranstaltninger, arbejdsmiljøkoordinering samt betonrenovering af land- og klappiller på Egernsundbroen. Arbejdet blev udført fra flåde med stillads, så stilladset hurtigt kunne justeres alt efter arbejdsområdet og vandstanden i fjorden.
Efter delamineringsundersøgelser på alle betonoverflader på bropillerne, blev skrukke/dårlige områder mærket op i samarbejde med tilsynet (COWI). Herefter blev behugning og sandblæsning af overflader påbegyndt. Reb blev monteret på hele klappillernes bredde, så der kunne lægges til hver morgen. Denne løsning sikrede, at beton- og sand fra behugning og sandblæsning blev opsamlet på flåden.
Når behugning og afrensning var udført, blev synligt armering overfladebehandlet og suppleret med bøjler og armeringsnet. På klappillerne blev store dele af det katodiske net udskiftet, så der kom optimal effekt på den katodiske beskyttelse igen.
Efter armeringen og reetableringen af den katodiske beskyttelse var godkendt, påbegyndte sprøjtebetonsreparationer samt flydestøbninger. Flydestøbninger blev udført de steder, hvor det blev vurderet mest effektivt grundet en større dybde af de behuggede områder. Der blev skiftet afløbsrør i klapkældre og afrenset for skidt og fugleekskrementer på lejehylder.
Der blev udført en mindre injiceringsopgave i forbindelse med en betonskade under leje som tilslut blev filset på hele overfladen for at give den et pænere udtryk.