Bropakke 16 – Fredericia-Aarhus

Bropakke 16 er en del af elektrificering af jernbanen mellem Fredericia og Aarhus. Entreprisen omfattede udskiftning af broerne Gl. Randersvej og Kattrupvej.

I forbindelse med Bropakke 16 varetog JORTON hovedentreprisen, som omfattede nedrivning og opførelse af brokonstruktioner på Gl. Randersvej og Kattrupvej.

På Gl. Randersvej blev den eksisterende tre-fags betonbro nedrevet, og en ny skråbenstunnel blev opført på samme sted, mens jernbanen forblev i drift. Den nye bro havde en bredde på 9,50 meter mellem indersiden af værn. Entreprisen inkluderede også hævning af tilstødende veje til brostedet samt ændring og tilslutning af veje.

På Kattrupvej blev den eksisterende dobbelte buebro nedrevet, og en ny 1-fagsbro med et spænd på 22,90 meter og en bredde på 7,50 meter mellem indersiden af værn blev opført på samme sted som den tidligere bro. Her omfattede entreprisen også hævning af tilstødende veje til brostedet samt ændring og tilslutning af veje.

Entreprisen omfattede en række ingeniørdiscipliner, herunder jord- og betonarbejde, afvanding, fugtisolering, brobelægning samt jernbanetekniske arbejder, herunder udligning af konstruktionerne for at sikre stabilitet og funktionalitet.

JORTON har for Banedanmark udført en række specialiserede opgaver, herunder sikring af jernbanesikkerhed, nedrivningsarbejder samt funderingsarbejder. Derudover blev der udført jord- og afvandingsarbejder ved sporanlæg, samt sikrings- og stærkstrømsarbejder. Projektet omfattede også opførelse af betonkonstruktioner over jernbanen.

HOVEDMÆNGDER
– 28.000 m3 jordarbejder
– 4.500 m2 vejasfalt
– 114 tons slap armering
– 2.000 m2 form
– 722 m3 beton

BYGGETID
Byggetiden var mellem syv og ni måneder pr. sted, hvilket krævede nøje planlægning og effektiv tidsstyring for at sikre, at arbejdet kunne udføres uden at forstyrre den daglige jernbanedrift.

Projektfakta

Bygherre
Banedanmark
Udførelse
2021 - 2022
Entrepriseomfang
39,8 mio. DKK
Entrepriseart
Hovedentreprise