Bropakke 16 er en del af elektrificering af jernbanen mellem Fredericia og Aarhus. Entreprisen omfattede udskiftning af broerne Gl. Randersvej og Kattrupvej.
Gl. Randersvej
Den eksisterende 3-fags betonbro nedrives og der bygges en ny skråbenstunnel på samme sted, mens sporet var i drift. Den nye bro er 9,50 meter bred mellem inderside af værn. Entreprisen indeholdte ydermere hævning af tilstødende veje til brostedet samt ændring og tilslutning af veje.
Kattrupvej
Den eksisterende dobbelte buebro nedrevet og der blev bygget en ny 1-fagsbro med et spænd på 22,90 meter og en bredde på 7,50 meter mellem inderside af værn. Broen er placeret samme sted som den tidligere bro. Entreprisen indeholdte ydermere hævning af tilstødende veje til brostedet samt ændring og tilslutning af veje.
Entreprisen omfattede mange ingeniørdiscipliner så som jord- og betonarbejde, afvanding, fugtisolering og brobelægning, jernbane tekniske arbejder herunder potentiel udligning af konstruktionen.
JORTON har for Banedanmark udført følgende arbejde:
Jernbanesikkerhed
Nedrivningsarbejder
Funderingsarbejder
Jord- og afvandingsarbejder ved sporanlæg
Sikring- og stærkstrømsarbejder
Betonkonstruktioner over jernbane
HOVEDMÆNGDER
– 28.000 m3 jordarbejder
– 4.500 m2 vejasfalt
– 114 tons slap armering
– 2.000 m2 form
– 722 m3 beton
BYGGETID
Byggetid syv til ni måneder pr. sted.