Tonstung bro mellem Hedehusene og Nærheden løftes elegant på plads

19 / sep / 2019

Det er ikke hver dag, at man ser en flere hundrede tons tung bro blive løftet på plads over Danmarks travleste jernbanestrækning, som det var tilfældet i Hedehusene, natten mellem den 7. og 8. september 2019. Derfor var der foruden byggeriets parter, mødt mange borgere fra lokalområdet op for at se det spektakulære løft, der med tiden vil binde Hedehusene og den nye bydel Nærheden sammen.

Broen er en skråstagsbro med en overbygning som stålkassedrager med udkragede vinger. Den har en spændvidde på 42 meter og spænder over alle fire hovedspor og to sidespor på Danmarks mest trafikerede jernbanestrækning – Vestbanen. I nord er der udført en direkte fundering, hvor midlertidig spuns langs banen har været etableret. Mod syd er broen funderet på flere store og dybe insitu-støbte betonpæle.

Et nyt kapitel kan nu begynde
JORTON har udført beton- og broarbejdet i hovedentreprise for bygherren Høje-Taastrup Kommune og Nærheden P/S, og lige fra begyndelsen har der været stor begejstring over dette projekt, der kulminerede med selve broløftet i søndags.

Selvom der var mange tilskuere ved løftet, udviste Kurt Hansen, der leder JORTONs broafdeling, en stoisk sindsro. Da han blev spurgt hvorvidt han var nervøs før løftet, lød svaret kort:

– Nervøs? Nej, nervøs kan man ikke kalde mig, men jeg er derimod spændt. Vi har gjort vores forarbejde grundigt og vi har nogle dygtige og erfarne folk på sagen, så nervøs kan man ikke være. Men vi er altid spændte for det er jo afslutningen på mange måneders arbejde, der gør at et nyt kapitel i færdiggørelsen af broen kan begynde.

Løftet betød, at natten mellem den 7. og 8. september blev togtrafikken standset, men projekets størrelse taget i betragtning er det ikke meget beboerne i nærområdet har måttet lide under det store arbejde. Det skyldes en god koordinering, byggeriets parter imellem, og ikke mindst mange timers nattearbejde fra JORTONs sjak af erfarne natteravne:

– Det kræver naturligvis en hel del nattearbejde for at få sådan en opgave til at hænge logistisk sammen, og vi har ikke mulighed for at gå på kompromis med tidsplanerne. Derfor gør vi en dyd ud af at benytte det samme mandskab for at sikre en vigtig ensartethed for udførelse af f.eks. borede pæle, armering, formarbejde og støbning. Hemmeligheden bag det gode broprojekt, som vi kunne se her i nat, er en kombination af god planlægning og et team af gode folk, der kommer godt ud af det med hinanden. At stå i kulde og mørke og knokle løs samtidigt med, at man skal være fokuseret og skarp, er ikke altid lige sjovt. Derfor fortjener folkene bag denne bro en stor ros, afslutter Kurt Hansen.

Læs mere om JORTONs broarbejde: Køge Nord Station: En station udover det sædvanlige

Arkitektur og funktionalitet vejede højest
I Høje Taastrup Kommune er man også begejstrede for broen, selvom der har være debat om, hvorvidt en traditionel betonbro skulle have været valgt over skråstagsbroen:

– En traditionel betonbro havde været billigere, men skråstagsbroen kan to ting. Den giver broen et frit spænd på 42 m hen over alle hoved- og sidespor og så er den arkitektonisk helt fantastisk. Dermed har vi fået en bedre og smukkere bro, der bliver et vartegn for hele området. Jeg synes, det har været imponerende at følge byggeriet og jeg er glad for den tålmodighed, borgerne har udvist under tilblivelsen af denne bro, fortalte borgmester i Høje Taastrup Kommune, Michael Ziegler lige før løftet.

Simpel og kompleks opgave
Selve opgaven med broløftet beskrives af bygge- og tilsynsleder Christian Nerup Sørensen fra COWI som en teoretisk simpel, men i praksis svær opgave:

– Selve løftet er relativt hurtigt og simpelt… i teorien. Men det svære er at lande de store elementer på brolejerne, for når først de er landet, kan man ikke flytte dem sidelæns. Udfordringen ved det her er jo, at vi ikke har en fortrydelsesknap. Man kan ikke bare gøre det her om.

For bedre at kunne forstå, hvilke kræfter der er på spil ved sådan en opgave, uddyber Christian Nerup Sørensen:

– Broens ståldele er overordnet set fremstillet i ni dele, der ankom til byggepladsen for halvanden måned siden, der nu er svejset sammen til to brodele, som vi nu har løftet på plads. De vejede henholdsvis 208 og 83 tons og var 30 og 12 meter lange.

Men til trods for, at opgaven kunne byde på udfordringer, forløb alt godt, og vi er endnu et vigtig skridt nærmere broens endelige færdiggørelse.

Byggeriets parter
Bygherre: Høje-Taastrup Kommune og Nærheden P/S
Bygherrerådgiver: COWI A/S og Dissing+Weitling architecture A/S
Hovedentreprenør: JORTON A/S

Underentreprenør: M.J. Eriksson A/S og Valmont SM A/S

Se video af løftet her:

Samt nyhedsudsendelse fra TV2 her (3:05): Nyhedsudsendelse