Opfindsomhed og lavpraktiske løsninger hjalp med effektiv renovering af lejer
Farøbroernes lejer havde efter mange års tro tjeneste brug for en kærlig hånd. Men hvordan renoverer man 44 lejer, der gemmer sig under en tonstung bro, uden at al trafik skal standses? Og hvordan udfører man opgaven effektivt når det meste af arbejdet foregår på og omkring bropiller ude i havet. Logistikken er her altafgørende og nogle gange skal man forfølge de lavpraktiske løsninger for at skabe momentum i arbejdsgangene.
Tekst af Mads Faudel Projektleder JORTON Bro
Farøbroerne, der forbinder Sjælland og Falster, består af to motorvejsbroer, en lavbro og en højbro, der tilsammen strækker sig over tre kilometer. Broerne blev indviet i 1985 og blev hurtigt et vigtigt trafikalt knudepunkt mellem Sjælland og Falster. Efter mere end tre årtier var det dog tid til, at broens hårdtprøvede lejer fik en kærlig hånd. Men hvordan renoverer man lejer der strækker sig over flere kilometer vand?
Inden renoveringen af lejerne kan påbegyndes, skal vi have alt forarbejdet på plads. Projektet er på papiret simpel. Vi/JORTON fik til opgave at renovere lejer på samlet set 21 bropiller og et landfæste, hvilket er 44 lejer i alt. Men logistisk er det en krævende opgave. Vi har to adgangsveje. En er gennem broen, med monorail i brokassen. Denne monorail kan lige akkurat have lidt håndværktøj og to mand ombord. Men det tager ca. et kvarter at køre igennem hver bro. Har man glemt noget, kan der gå meget spildtid med at køre frem og tilbage. Den anden adgangsvej, hvor tungt materiel kan fragtes, er via vandet og her er vi foruden tidsperspektivet også afhængige af ordentlige vejrforhold. Man skal derfor være påpasselig med sine tjeklister inden at arbejdet kan begynde.
Klatrere monterer stillads
Efter planlægningsfasen kan udførelsesfasen påbegyndes og første skridt er at montere stilladser rundt om bropillernes top, helt oppe under brodækket:
Vi har vores egne uddannede klatrere, der monterer stillads op omkring bropillerne. Det er utroligt rart at have dem in house, så vi ikke skal være afhængig af en underentreprenør. Hvilket er en stor fordel, da montage af stilladser hvor man hænger op til 25m vand er en kompleks opgave, hvor også vind og vejr spiller en stor rolle. At sætte stillads op under sådanne forhold er ikke let. Men vi har fra tidligere sager fået produceret vores egne stålknægte til netop stilladsarbejde ved bropiller. Disse har vi også brugt på denne opgave til hurtigt at sætte et arbejdsstillads op. Faktisk blev de brugt til en anden opgave på præcist samme broer for otte år siden.
Den næste store udfordring er at få de tunge dele til løftearrangementet samt lejer løftet op og ned fra pilletoppen. Vi ønskede en løsning, som kunne skabe en god gentagelseseffekt, dvs. hurtig og nem montering uden de store omkostninger til retablering af de permanente beton- og stålkonstruktioner. I den forbindelse kontaktede jeg flere kranfirmaer for at afsøge mulighederne. Valget endte med at falde på to Davit flytbare kraner. En til hver bro. Kranerne er ideelle til de trange forhold på pilletoppen hvor de kan monteres med blot 4 betonskruer ned på pilletoppens betongulv. Kranernes løftekapacitet på mellem 500-950kg, afhængig af udlæg, gør den perfekt til vores arbejde, da lejerne vejer ca. 500kg. Samtidig gør den lave egenvægt og muligheden for at dele den i flere dele, den nem at håndtere og tage med i monorailen og videre ud til næste pille. En hævesænkevogn med hjul kan herefter tage imod materialerne på pilletoppen. På den måde kan løftearrangementet med en samlet vægt på ca. 1 tons forholdsvis enkelt monteres på plads.
Løftes 15mm
Når løftearrangementet er på plads, er man klar til løft af broen. Øverst mod broens underside er monteret fire donkrafte med hver især en løftekapacitet på 400tons. Broen løftes lokalt ved et leje ad gangen og løftes ca. 15mm. Alt sammen uden at genere de mange trafikanter som dagligt bruger broerne.
Når så broen er løftet, kan vi trække de 500kg tunge lejer ud på vores hjemmedesignede alurammer og rullebord og videre ned på stilladset, hvorefter kranen kan sænke dem ned på flåden. De sejles så hen til vores byggeplads på Farø, hvor vi har lavet en lille adgangsbro med et kædesystem og slidske, der trækker lejet på land. Oprindeligt skulle det hen til nærmeste havn, men denne sejltur med en langsom flåde ville tage flere timer hver vej. På byggepladsen har vi en container, som er indrettet som malerhal. Her kan lejerne renoveres og få overfladebehandling under klimakontrollerede forhold. Denne løsning har igen medvirket til en positiv effekt på den samlede tidsplan, da alternativet ville være at transportere lejet frem og tilbage fra en maler, fortæller Mads Faudel.
Lejernes lodrette og vandrette glideflader skiftes også i malercontaineren. Teflonbelægningen er leveret fra Italien, og til trods for fem ugers forsinkelse på leveringen, er tidsplanen for det samlede projekt stadig på sporet.
Lejer i konstant bevægelse
Lejerne bevæger sig med op til en halv meter i hver retning og skal kunne optage op til 13.000 kN lodret og 650 kN vandret. Det er store kræfter de håndterer og man forstår godt, at de efter 35 år har fortjent en renovering. Stålbroen kan på en enkelt dag bevæge sig mere end 30 cm i broens længderetning. Det viser både broens fleksibilitet, men også det slid, som hver eneste dag påvirker konstruktionen.
Efter løftet af broen, sænkes den igen. Mens lejet renoveres på land, renoverer vi de faste ståldele på pilletoppen, hvorpå lejet normal er fastgjort. Der er ikke meget plads, men vha. specialudstyr lykkedes det. Herefter løftes broen igen og lejet genmonteres. Afslutningsvis monterer vi en aluminiumsinddækning for at beskytte lejerne mod vind og vejr. Denne proces skal så gentages 44 gange og så er man i mål. Det er en stor opgave, men jeg syntes at vi er ved at nå godt i mål. Vi har formået at optimere alle processer, så gammel viden og nytænkning er gået hånd i hånd for at skabe en renoveringssag, der har gledet, trods svære adgangsforhold.
Afslutningsvis vil jeg pointere, og folkene på pladsen er enige med mig, at det har været en enormt spændende sag. Det er altid interessant når man lavpraktisk kan skabe løsninger, der både gavner tidsrammen og slutresultatet. Personligt er jeg også vild med, at vi har genbrugt vores gamle grej i form af stålknægtene. Dem har jeg brugt et hav af gange i mine ni år i JORTON og jeg tror bestemt, at de vil blive brugt igen inden for en nær fremtid.