JORTON_KNS_proff_lille.jpg

12 sep. 2021

Køge Nord Station er nomineret til Europas mest prestigefyldte arkitekturpris

Køge Nord Station drager blikket til sig, hvad end den opleves inde- eller udefra. Designet er i en klasse for sig, og det er ikke kun i Danmark, at man har været betaget af bygningsværket. Stationen, der består af en 225 meter lang gangbro, der bugter sig over motorvej og banespor, er netop blevet indstillet til en Mies van der Rohe Award 2022 i kategorien Infrastruktur.

 

Stationen er et trafikalt knudepunkt for hele Region Hovedstaden, der forbinder både S-banen og fjernbanen. Hermed forbinder stationen også en række sjællandske byer og københavnske forstæder med vigtige byer som Odense, Aarhus og Aalborg.

Heri ligger også baggrunden for nomineringen. For ikke alene er Køge Nord Station et arkitektonisk vartegn. Stationen har gjort offentlig og grøn transport til et mere attraktivt alternativ til biler i et område, der er domineret af de firhjulede benzinslugere.

 

Erfarne brobyggere

Bag designet står arkitekterne fra COBE og DISSING+WEITLING med COWI som rådgivende Ingeniør. Fælles for alle er, at de har en indgående erfaring med brodesign- og byggeri. Bladt Industries har været hovedentreprenør på projektet med JORTON som fagentreprenør på alle betonarbejder. Hos JORTON er man stolte over at have været med til at sætte sit præg på så markant et projekt:

- Selvom vi kun har været en lille del af det her store byggeri, er vi stolte over at have været med på så spændende et projekt. Det er også rart, at godt design og håndværk med gode intentioner, belønnes. Vi kunne jo se allerede fra de første tegninger, at det her projekt var i en liga for sig, fortæller Kurt Hansen, der er regionschef for JORTONs Broafdeling. Han fortsætter:

- Vores entreprise bestod i udførelse af alle in-situ støbte betonkonstruktioner, herunder fundamenter, bropiller, trappesøjler samt gruber for elevatorer og rulletrapper. Det omfattede helt præcist syv sæt fundamenter og bropiller, fem trappesøjler, fem elevatorgruber samt fem gruber for rulletrapper. Betonarbejderne er udført via særdeles omhyggelig planlægning og udførelse under hensyntagen til, at støbearbejderne blev udført tæt ved spor i drift. Under ethvert broprojekt er det vores mål at afslutte byggeriet med færrest gener for de omkringliggende beboere og trafikanter.

Bygherrer:

BaneDanmark (gangbro)

Køge Kommune (parker og rejseanlæg)

DSB (aptering af perroner)

Rådgivende Ingeniør:

COWI

Arkitekter:

COBE

DISSING+WEITLING

Hovedentreprenør:

Bladt Industries A/S

Fagentreprise (Beton):

JORTON A/S

 

Om prisen

Mies van der Rohe-prisen (Den Europæiske Unions Pris for Samtidig Arkitektur) er en pris som uddeles hvert andet år af EU og Fundació Mies van der Rohe. Formålet er at anerkende og belønne skelsættende arkitektur i Europa. Prisen er opkaldt efter den tyske stjernearkitekt Ludwig Mies van der Rohe, som blandt andet var en af Bauhaus-bevægelsens bannerførere.

I september blev anden fase af nomineringen afsluttet, hvoraf 17 danske projekter var indstillet. I februar 2022 vil finalisterne blive offentliggjort og vinderne udpeges i april samme år.