JORTON_computere til Tanzania3.jpg

04 nov. 2021

Jorton A/S watuma computer zaidi nchini Tanzania

De fleste kender det vist fra sig selv eller deres børn… Det nyeste DOOM-spil er kommet på gaden, og den gamle pc kan ikke længere køre spillet. Eller det kan den godt, men man orker måske ikke lige de lange loading-tider. Den samme problematik kan spores hos projektledere i byggeriet, der desværre må skrotte velfungerende computere, fordi de ikke kan aflæse diverse BIM-modeller eller knaser, når AutoCAD skal til at starte op.

Men hvad sker der så med alle de computere, der fungerer upåklageligt? Hos JORTON, er man efter et vellykket initiativ fra projektleder Bernard Lubago, begyndt at sende computerne ned til hans gamle skole i Tanzania, hvor de får nyt liv i skolens nyoprettede IT-rum.

 

Læs også: Lys ide fra projektleder gav gamle computere nyt liv i Tanzania

Fra Aarhus til Tanzania

Det er ikke lang tid siden, at Bernard selv overleverede en omgang JORTON-pc’er og nu har ni JORTON-computere igen fundet vej til Tanzania. Denne gang er det Bernards kone, Susanne Lubago, der overbragte dem. Hun fortæller:

- Der var stor glæde på Busilikya Secondary School, Bukoba Rural Distrikt, da jeg kunne overrække 5 computere og fortælle, at der var flere på vej, da jeg havde efterladt nogle i Dar Es Salaam. Først blev jeg taget imod på kontoret, hvor alle skolens lærere blev indkaldt. De fortalte mig om skolen og visionen om at tilbyde computerundervisning til alle.

- Så blev alle skolens elever kaldt sammen udenfor. Jeg holdt en lille tale og opmuntrede eleverne til at gøre brug af muligheden for at tilegne sig nye IT-kompetencer. En af lærerne takkede JORTON, og to elever fra elevrådet blev kaldt frem for på elevernes vegne at modtage computerne. Der blev klappet og afslutningsvist kom jeg ind på kontoret, hvor jeg skrev i gæstebogen, og der officielt blev kvitteret for modtagelsen af computerne, afslutter Susanne.

Vi er i JORTON glade for at vores elektronik kommer en ny generation af videbegærlige tanzaniere til gode.